زنده گی نامه ی معین اداری وزارت امور داخله

الحاج سترپاسوال مولوی نور جلال جلالی معین اداری و کفیل وزارت امور داخله فرزند مرحوم گل جان شینواری و نواسه مرحوم حبیب جان شینواری می‌باشد .
موصوف در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در یک خانواده ی دیندار و جهاد پرور در قریه لاحسین ولسوالی شیگل ولایت کنر چشم به جهان گشود.
زنده گی آقای جلالی در راه جهاد و خدمت دین اسلام گذشته است.
او همچنان از دوره ی جهاد در مقابل قشون سرخ شوروی سابق تا شکست غرب و ناتو، در میدان مبارزه بوده و از کشور دفاع نموده است.
آقای جلالی، آموزش های ابتدایی را در مسجد قریه ی خود فرا گرفته، و تعلیمات دوره بزرگ و حفظ قرآن الکریم را در دیار هجرت در حالی به اتمام رسانده که گاهی در سنگرهای جهاد با مجاهدین می رزمید و گاهی هم در دوره های درسی اشتراک میکرد.
با به روی کار آمدن امارت اسلامی، در  جبهات مختلف  ولایت های نیمروز و فراه  در سنگرهای داغ مبارزه نموده که بعد از فتح ولایت های متذکره، به حیث آمر امنیت ولایت فراه به وظیفه رسمی گماشته شد.
در سال ۱۳۷۶هجری شمسی  بعد از فتح کابل، به اساس باور و اعتماد مسوولین امارت اسلامی، به حیث معین اداری وزارت امور داخله گماشته شد. 
آقای جلالی این مسوولیت و همچنان بعدآ به حیث والی ولایت پکتیکا را تا پایان دور اول حکومت امارت اسلامی افغانستان ادامه داد.
از دور اشغال آمریکا و ایستاده گی دوباره امارت اسلامی، الی ۲۰۰۳ میلادی به حیث والی کنر و عضو کمیسیون نظامی، امارت اسلامی افغانستان وظیفه‌ی خود را انجام داد.
موصوف در سال ۲۰۰۳ میلادی از سوی نیروهای اشغالگر بازداشت و تا سال ۲۰۰۸ میلادی عمر عزیز خود را فدای آزادی افغانستان در زندان بگرام کرد.
در سال ۲۰۰۹ میلادی و پس از رهایی از زندان بگرام، تا پیروزی امارت اسلامی، بحیث رییس کمیسیون مرکزی، حلقه جنوبی، یکسال به حیث والی نظامی ولایت ننگرهار و دو سال دیگر به حیث والی نظامی ولایت پکتیا مسوولیت های خود را به وجه احسن انجام داد.
همچنان در سال های اخیر مبارزات امارت اسلامی،  بحیث معاون نظامی کمیسیون مرکزی،  سرپرست کمیسیون اقتصادی و همچنان به حیث، عضو هییت مذاکره کننده در دوحه کشور قطر و عضو دفتر قطر وظایف خطیری را انجام داده است.
پس از پیروزی دور دوم امارت اسلامی ، به اساس حکم شماره (۱) مورخ ۱۵,۲,۱۴۴۳ مقام عالی امارت اسلامی به حیث معین اداری و کفیل وزارت امور داخله ، وظیفه مقدس خویش را به پیش میبرد.