چگونگی اثرات داشتن هدف در زندگی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پوهیالی نثار احمد نائل
چکیده
هدف در دنیای یک انسان مهمترین عامل حرکت وخلق آینده های زیباست، انسان هدفمند با شور وهیجان به خلق اهداف خود در زندگی می پردازد، هدف ها هستند که  مقصد ومسیر یک زندگی را روشن می کنند، انسان بدون هدف درست همانندی مسافری است که در بیابان زندگی و در شب تاریک گم شده است ودور خود می چرخد وبه جایی نمی رسد. اهداف همچون منابع نوردرمسیرحرکت انسان است که زندگی را روشن میکند وبه حرکت ها معنا میبخشد، اهداف عامل موفقیت وبی هدفی ها فراهم کننده معنایی تلخ وشکست در زندگی است. 
کلید واژه: هدف، زندگی و انسان
مقدمه
انسان آینه زیبایی است که منعکس کننده جلوه زیبایی هدفدار بودن وداشتن هدف، جزئی از نهاد وطیبعت انسان است، در طول دوران مکتب و حتی پوهنتون، ممکن کسی اهمیت داشتن هدف در زندگی را به ما نیاموخته باشد بیشتر بزرگان از جمله پدر، مادر و کسانی که در بزرگ کردن ما نقش مهمی داشتند هم به این موضوع اشاره نکرده اند، حداقل بیشتر ازانسانها به این صورت بوده است، شاید به این دلیل که خود آنها هم خیلی به اهمیت داشتن هدف در زندگی پی نبرده اند.
چرا این موضوع اینقدر اهمیت دارد؟ چرا تا زمانی که به اهمیت داشتن هدف در زندگی فکر نکنیم، نمی توانیم مسیر درست و خوبی را برای خود انتخاب کنیم و زندگی خوبی که می خواهیم را تجربه کنیم؟ در این مقاله می خواهیم در ارتباط به موضوع نقش داشتن هدف در زندگی بحث کنیم.
مفهوم زندگی
قبل از هر چیز لازم است اول معنای زندگی را درک کنیم و برای زندگی خود معنایی پیدا کنیم زیرا، هر قسم که زندگی را برای خود تعریف کنیم، بر اساس همان تعریف، هویت، شخصیت، باورها، نگاها، اعمال و رفتار ما شکل می گیرد. کسی که معتقد است زندگی یک جنگ است و برای زنده ماندن باید بجنگد، طبیعی است که زندگی سخت را تجربه خواهد کرد و شاید مجبور باشد برای داشتن هر چیزی بجنگد حتی تا سر حد مرگ. کسی که معتقد است زندگی مثل یک بازی می ماند، طبیعی است که همه چیز را مانند بازی بداند و همیشه دنبال تفریح و لذت و سرگرمی باشد و ممکن است برای خیلی ها هم زندگی معنایی نداشته باشد یعنی بی مفهوم باشد، این افراد هیچ هدفی در زندگی خود ندارند چون وقتی زندگی بی مفهوم باشد نیازی هم نیست برای آن تلاش کنند. مهمترین معنای زندگی فقط یک چیز است: خوب زندگی کردن.
اهمیت داشتن هدف در زندگی
تعریف هدف:- هدف در لغت به معنایی نشانه، غرض ومقصد گفته شده است. وحال هدف عبارت از وضعیتی است که می خواهیم در آینده داشته باشیم واین خواستن حتمن با عمل همراه است.
خداوند درقرآن کریم می فرماید؛ من شما را بیهوده نیافریدم، بنابراین تو بی هدف آفریده نشده ای که بخواهی بی هدف زندگی کنید. وقتی ما بی هدف آفریده نشده ایم پس این حق را نداریم که بی هدف زندگی کنیم، بنابراین باید دائم از خود مهمترین سوال زندگی مان را بپرسیم: از نظر من معنای زندگی چیست؟ وقتی معنای زندگی را بفهمیم، متوجه می شویم ما باید کارهای زیادی انجام دهیم، شاید خواسته های خیلی زیادی داریم که باید به آنها برسیم، حتی پول و ثروت هم می تواند جزو آنها باشد، زیرا دوست نداریم در اخیر زندگیمان بگوییم، من توان انجام دادن یک کسب و کار را نداشتم، من توان انتخاب و دنبال اهدافم را نداشتم و همیشه در فقر و نداری زندگی کردم وحالا نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که ما کارهای خیلی زیادی داریم که باید انجام دهیم اما وقت ما محدود است و تا ابد زنده نیستیم که بتوانیم به همه آن خواسته ها برسیم، پس چه کار باید کرد؟ باید خواسته هایی را انتخاب کنیم که اولا ارزش داشته باشد که وقت گرانبهای خود را به آن اختصاص دهیم و دوم اینکه از رسیدن به آن واقعا لذت ببریم. 
اثرات داشتن هدف در زندگی
فرانکل در کتاب معروفش بنام انسان در جسجوی معنا از زندگی یک اردوگاه کار اجباری در زمان جنگ جهانی دوم می نویسد، که از۲۸ نفر زندانی، فقط یک نفر زنده ماند، نه این که سالم وبا هوش تر بوده بلکه برای زنده ماندنش بهانه وهدف داشت.
الف: تمرکزداشتن
داشتن هدف در زندگی به انسان نقطه تمرکز داشتن را بالای هدف مشخص بوجود می آورد، که این امر باعث میگردد تا از حسرت و پریشانی در مورد چیزهای دیگررهایی پیدا کنیم. امروزه زندگی انسان ها با ۱۰۰سال پیش قابل مقایسه نیست، وجود هزاران وسیله ی که برای راحتی انسانها اختراع و تولید شده است، وجود اینترنت، تلویزیون، ماهواره، رادیو، شبکه های اجتماعی، تلفن های همراه، و وسایلی که برای تفریح و سرگرمی انسان ها ساخته شده است، توجه ما را به خود جلب نموده است. بنابراین برای رسیدن و رفع پریشانی های مان باید قدرت تمرکز بالایی داشته باشیم که داشتن هدف به شما قدرت تمرکز می دهد.
ب: پیشرفت و موفقیت بیشتر
وقتی هدف خودمان را قطعی انتخاب می کنیم و برای رسیدن به آن متعهد می شویم، آن وقت است که برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی کرده و دست به عمل می زنیم و در نهایت شروع به پیشرفت کردن می کنیم پس داشتن هدف در زندگی می تواند به شدت روی پیشرفت ما تاثیر بگذارد.
ج: احساس بهتر
وقتی شما به اهداف خود میرسید، موفقیت وپیشرفت کردن شما باعث می شود شاد شوید و روحیه تان هم بالا برود، البته ممکن است یک نفر خوش گذرانی کند و اوهم شاد باشد ولی مطمئن باشید شادی که از رسیدن به یک هدف سخت و مهم به دست می آید با خیلی چیزها قابل قیاس نیست.
عوامل عدم هدف گزاری در افراد
چندین عوامل باعث میشود که افراد هدف گزاری نکنند.
۱ـ ندانستن هدف ۲ـ ترس از شکست ۳ـ انتخاب راه اشتباه ۴ـ ترس از تمسخر
نتیجه گیری
از موارد تحقیق چنین نتیجه یی بدست میاید که ما فقط یک بار فرصت زندگی کردن داریم بنابراین باید مهمترین هدف زندگی مان این باشد که «خوب زندگی کنیم» واز زندگی خود لذت ببریم، برای اینکار لازم است دوباره زندگی را برای خودمان معنی کنیم و برای زندگی کردن هدف وبرنامه داشته باشیم تا راحت تر وبهتر زندگی نمایم، زندگی که دوست داریم ولایقش هستیم را بسازیم ودراین مسیرمهمترین مهارتی که نیاز دارید یاد بگیرید؛ مهارت هدف گذاری و رسیدن به آن است.
منابع
قرآن کریم
۱ـ آزمندیان، دکترعلیرضا، تکنولوژی فکر، ۱۳۸۵ سپهر، تهران.
۲ـ حبیبی، اصفحانی دکترفرزام، هدف ها سال ۱۳۹۵، انتشارات لیوسا.
۳ـ حاجی زاده محمد علی هدف گزاری ممنوع، سال چاپ ۱۳۹۹، ایران.
۴ـ سعید، داکتر، اکسیر خودی(جوهر پیام علامه اقبال) ۱۳۸۹کابل مطبعه فجر.
۵ـ عابدینی، عباس، هدف چیست، ۱۳۹۷تهران.